Autor: Stevica Stojić
Upravo ste objavili dizajn sajta prepun fenomenalne JavaScript navigacije, sa neodoljivim splash stranicama, divne slike su na sve strane…
Prošlog meseca, imali ste u poseku 10.000 posetilaca nedeljno, a sad imate samo 100. Šta se to desilo?
Bez obzira da li sajt služi za objavljivanje vesti ili prodaju vatrostalnih odela, da bi bio uspešan, on mora da se dobro kotira u pretraživačima. Nakon svakog redizajna, važno je napraviti proveru sajta kako bi se pronašle greške u dizajnu koje mogu nauditi optimizaciji za pretraživače.
Kvalitetan dizajner može da uradi brilijantne stvari sa dizajnom sajta, ali optimizacija za pretraživače mora se uzeti u obzir prilikom osmišljavanja novog izgleda. Ovo ne znači da treba da se vratite u kameno doba, pa da dizajn izgleda kao da je iz 90-ih. Dizajneri treba da rade u timu sa webmasterima, programerima i specijalistima za SEO kako bi kreirali formulu koja će privući pažnju kako posetilaca, tako i pretraživača.
Nažalost, mnogi veb dizajneri vole da ignorišu SEO kada prave sajtove, jer žele da iskažu svoje umetničke sposobnosti. Slede objašnjenja čestih grešaka u dizajnu koje će upropastiti Vaš SEO.
Koriščenje splash stranica je greška
Jeste li nekada pokušali da čitate knjigu koja se nalazi sa druge strane zida? To prosto ne ide; slična je situacija i ako tražite od Google-a da čita sajt koji se krije iza splash stanice. Vaša neverovatna psihodelična Java splash stranica možda deluje kao odlična ideja, ali nemojte to raditi. Jedina stvar koju ćete postići sa splash stranicom je to da ćete podići ogromnu barijeru između svog sajta i pretraživača.
Razlog za ovo je veoma jednostavan: pretraživači ne mogu da čitaju Java-u. Praktično, pravite početnu stranicu bez ikakvog sadržaja ili navigacije. Zbog toga ta stranica neće biti pravilno indeksirana, a isti će slučaj onda biti i sa ostatkom sajta. Ako baš morate da imate splash sranicu, dodajte puno tekstualnog sadržaja i linkova za globalnu navigaciju u telo stranice. Ovo je još uvek dosta loša ideja, ali će pretraživači bar imati šta da čitaju.
Pravljenje celog sajta u Javi
Znate za onaj izraz – kao da se obraćam zidu? Ako napravite čitav sajt u Javi, pretraživači će se obraćati zidu kada pokušaju da saznaju nešto više o vašem sajtu. Kad smo govorili o užasima splash stranice, pomenuli smo da se tako kreira početna stranica koji nema ni sadržaj ni navigaciju. Zamislite čitav sajt bez sadržaja, bez internih linkova i bez prave navigacije. Praktično, imate umetničko delo, a ne internet sajt.
Pored toga što su jako nezgodni za SEO, Java sajtovi su iritantni za korišćenje. Niko ne želi da čeka da se stranice učitaju. Najgori Java sajtovi su oni sa appletom od 500×500 piksela – a to je izgleda uobičajeno kod ove vrste sajtova.
Ako još uvek mislite da je Java sajt dobra ideja, da probamo ovako: Ako ljudi i pretraživači ne mogu da čitaju mali Java-embedded tekst i navigacione linkove, i moraju svaku stranu da čekaju 30 sekundi da se učita, imaćete mrtav sajt.
Korišćenje frejmova
To nikako. Svaki ozbiljan dizajner će se složiti da je pravo vreme za frejmove bilo 1996. Pored toga što su vizuelno grozomorni, frejmovi će se takođe postarati da pretraživačima bude veoma teško da čitaju vaš sajt. Sav taj divno napisani sadržaj nad kojim ste proveli na desetine sati dok ste ga pisali sada je zatrpan u markup-u velikim, pokvarenim frame čudovištem koje želi da sakrije Vaš sadržaj od Googlea.
Zašto ova aždaja drži Google na odstojanju? Framed sajtovi koriste tri različita HTML fajla za dizajn. Normalan sajt koristi samo jedan HTML fajl. To uzrokuje veliki konflikt pri indeksiranju sajta, i samo jedan od fajlova se indeksira kako treba.
Mnogi framed sajtovi se uopšte ne indeksiraju kod pretraživača. To vam je kao da uzmete interne linkove sva tri fajla i bacite ih u ring da se bore.
Nepravilna upotreba slika
Nemojte koristiti slike kao primarni vid navigacije. Google će biti opčinjen predivnim bojama na slikama umesto da pokušava da otkrije šta bi one trebalo da znače. Ovo ne znači da za navigaciju treba da koristite isključivo linkove koji se sastoje samo od teksta. To ne bi bilo u duhu modernog veb dizajna.
Korišćenje
CSS tehnika za postavljanje teksta preko slika je najbolje rešenje za potencijalnu dilemu između SEO-a i dizajna. Ovakvim rešenjem dizajneri dobijaju svoje lepe, šarene slike a SEO-ovci dobijaju svoje sočne tekst linkove. I svi su zadovoljni.
Osim u navigaciji, na Vašem sajtu slike se verovatno pojavljuju u sadržinskom delu na većini stranica. Dok Bing zaneseno gleda u Vaše divne slike, želeće da zna nešto više o glavnim slikama vezanim za sajt. Možete mu ovo znatno olakšati tako što ćete da optimizujete sliku. Na ovaj način, slika će dobiti reči a to neće biti nauštrb
lepote dizajna. Više o tome moćete saznati u tekstu koji se bavi preporukama za optimizaciju slika.
Zaboravljanje na navigacione mrvice (breadcrumbs)
Šetali ste šumom i zaboravili da ostavite trag od mrvica hleba. Sad ste se načisto izgubili i ne znate kako da se vratite kući. Da li Vas ovo podseća na Vaš sajt? Navigacione mrvice – breadcrumbs – ne samo da čine sajt zgodnijim za korisnika, nego i pomažu pretraživačima da shvate hijerarhijsku strukturu navigacije. Takođe, smanjuju potrebu za preteranim proširivanjem navigation bara nepotrebnim kategorijama.
Ako se ispravno primene, breadcrumbs formiraju mrežu internih linkova koja će značajno unaprediti situaciju sa pretraživačima. Šljašteće navigacione mrvice bazirane na Javi možda izgledaju kul, ali ništa ne daje bolje rezultate od starih, dobrih tekstualnih linkova. Pretraživači ih lako čitaju, a i omogućavaju upotrebu sidra (anchor text).
Iskoristite neku od svojih ciljanih ključnih reči za stranicu kao sidro za navigacione mrvice. Ovo će pomoći pretraživačima da ustanove, “Aha, vidi, ova stranica govori o opremi za isprobavanje da li respirator dobro prijanja.”
Korišćenje slika umesto sadržaja u headerima
Dosta je bitno da koristite slike na ispravan način. Upotreba kul grafičkih rešenja sa tekstom kao headera možda izgleda sjajno, ali će naškoditi vašem SEO-u.
Svrha korišćenja header teksta je da naglasi važnost ključnih reči u sadržaju pretraživačima. Ako ne koristite odgovarajuće H1 tagove, snizićete vrednost svog sadržaja. Ovo nas dovodi do sledeće tačke koja govori o opciji da se header tekst uopšte ne koristi.
Odustvo header teksta je greška
Upotreba header tagova uspostavlja hijerarhiju važnosti sekcija sadržaja unutar stranice, omogućavajući pretraživačima da odrede važnost teksta. h1 tag govori Google-u da je tekst koji se nalazi unutar njega glavna ideja stranice — i zato ćete želeti da u njega uključite ključnu reč.
h2 tag govori pretraživaču da se radi o delu koju opisuje h1 tag. h3 delovi se čitaju kao podsekcije h2. Svaki ozbiljan dizajner trebalo bi da bude u stanju da iznedri kreativan, oku prijatan metod za prikazivanje header teksta.
Korišćenje iskačućih (pop up) prozora
Iskačući prozori su najgore greške u dizajnu koje dizajner može da napravi. Ne samo što će ih većina browsera blokirati, nego će i većina korisnika odmah zatvoriti iste jer su iritantni. Pretraživači takođe smatraju da su iskačući prozori iritantni; neće čak ni da ih indeksiraju kao deo sajta.
Da li zaista želite da razljutite i posetioce i Google? Ako nešto izgleda kao spam, čita se kao spam, onda verovatno i jeste spam.
Korišćenje nekonzistentnih layouta na sajtu
Čak i ako mislite da pešačenje do srca pustinje Mohave bez hrane i vode zvuči zabavno, nemojte to primenjivati na svoj sajt. Na svakom sajtu trebalo bi primenjivati globalnu navigaciju i footer linkove na svakoj strani. Ako ih dodate, ni posetioci ni petraživači neće se gubiti na sajtu.
Ako odlučite da se oglušite o ovaj savet, bacite pogled na analitiku. Izlazne stranice sa najvećim brojkama verovatno će biti zaboravljene stranice koje ste nasukali u nedođiji. Pretraživači će, takođe, ovo posmatrati kao lošu strukturu internih likova, što će se negativno odraziti na kotiranje u pretraživačima.
Upotreba geografskog preusmeravanja
Na višejezičnim sajtovima, ništa nije zgodinje od dodavanja automatskog geografskog preusmeravanja na odgovarajući jezik. Geo-redirecting podrazumeva čitanje geografske lokacije i jezika vašeg kompjutera da bi se odredilo na kom jeziku bi trebalo prikazati sajt, i da bi korisnik bio preusmeren na sajt sa odgovarajućim jezikom.
Ako korisnici budu automatski preusmereni sa početne stranice, Vaši back-linkovi postaće 50% manje sočni. Većina inbound linkova ukazuje na home page, i zašto biste želeli da kažete Googleu ili Bingu da idu negde drugde? Naravno, automatsko preusmeravanje je dosta zgodno i ima dosta smisla, ali će naškoditi Vašem SEO-u.
Najmanje nezgodno rešenje za ovaj problem je da imate opciju za odabir jezika na home pageu. Ako korisnici ručno biraju jezik, izvlačite maksimum snage iz inbound linkova. BMW dobro usmerava saobraćaj na odgovarajući geografski sajt kroz padajući meni. Takođe, BMW ima različit domen i sajt za svaku zemlju, i radi SEO za svaki sajt posebno.
Nepravilan embedding videa
Video sadržaji predstavljaju odličan način da zainteresujete svoju publiku za tematiku. Custom popup media player klipovi predstavljaju efektan način privlačenja pažnje gledalaca, ali neće pomoći vašem SEO-u. I ovde je slučaj da je najčešće u pitanju Java, što znači da pretraživači ne mogu to da čitaju. Može delovati malo neukusno, ali ako ugnjezdite video direktno sa YouTube-a, obezbedićete snimcima optimalne rezultate prilikom pretrage.
Korišćenje odgovarajućih metapodataka, optimizacije, i embedding direktno sa YouTube-a kreiraće kinematografsku atmosferu koju Google može da razume. Da, YouTube konvertuje video fajlove u Javu, ali relativno nedavno Google je došao u posed YouTube-a i ponudio opcije koje čine da video bude „crawlable“. Ovde možete pronaći tekst o YouTube video optimizaciji kako biste saznali sve što vam je potrebno da ovo uradite dobro…
Loše rešenje 404 error strane
Korišćenje sopstvene 404 error strane je imperativ za svaki sajt, ali mora se uraditi kako treba. Ako izdvojite vreme za pravljenje 404 error strane, potrošite dodatnih nekoliko sekundi koje su potrebne da bi se ljudima pomoglo da se vrate na sajt. Ako zaboravite ovaj vrlo jednostavan postupak, to vam je kao da ste bacili nekoga preko električne ograde a onda mu rekli da se vrati.
Uzmimo ovu custom 404 page stranicu kao primer. Humoristična je i likovno fino rešena, a ima i globalnu navigaciju, footer linkove, kao i dugme za povratak na home page. Nemojte ostavljati posetioce i pretraživače nasukane.
Nefunkcionalni interni linkovi smanjuju vrednost strukture internih linkova, a pretraživači to ne vole. Ako ne stavite linkove na svoju 404 stranu, Google će više značaja pridati nefunkcionalnim linkovima kao greškama na sajtu prilikom indeksiranja.
Zanemarivanje footer linkova
Ispravna struktura unutrašnjeg linkovanja sa tekstualnim linkovima je obavezna ako želite da vaš sajt daje dobre rezultate. Posmatrajte sekciju za footer linkove kao sekundarnu formu potpuno optimizovane navigacije. Ovo je mesto gde možete da postavite moćno sidro, a da veoma mali broj čitalaca to primeti.
Ovo je takođe mesto gde možete smestiti linkove ka stranicama na koje ne želite da stavite nikakav akcenat kao što su mapa sajta, uslovi korišćenja, te politika privatnosti. Ukoliko ne možete da nađete bolje mesto za linkove za društvene medije, ovo je dobro mesto i za njih.
Nedostatak pisanja optimizovanog sadržaja
Da li se ponavljam? Da li se ponavljam? Zvuči li ovo kao sadržaj vašeg sajta? Dupli sadržaj je vrlo loša stvar sa stanovišta SEO-a. Ako Google, Bing i Yahoo moraju da čitaju isti sadržaj više puta, tretiraće vaš sajt kao spam jer on tako i izgleda.
Napišite originalan sadržaj za svaku stranicu svog sajta. Nemojte pabirčiti sadržaj sa drugih sajtova. To neće pomoći vašem SEO-u. Takođe, pazite da ispravno optimizujete sadržaj, tako da ga pretraživači i korisnici čitaju onako kako vi želite.