Razlike u značenju pojma tutorijal
Da ne bi bilo zabune na šta se pojam tutorijal u ovom tekstu odnosi, trebalo bi odmah pojasniti poreklo i različita značenja ove reči, koja se već odomaćila u našem jeziku. U tradicionalnoj nastavi ovaj pojam Tutorial – tutorski (pridev) – Tutorial teaching method – podrazumeva individualan pristup, obično sa jednim studentom, ili manjom grupom, gde nastavnik nadzire, usmerava, podstiče rad studenta na nekom konkretnom polju na kom je stručan.
Kasnije se u svakodnevnom govoru najčešće pominje u jednom drugom značenju, gde razlikujemo:
- Software tutorial – softverski tutorijal (često imenica) – nudi niz uputstava, objašnjenja sa primerima i opcijama za pretraživanje, asistira pri upoznavanju određenog softvera.
- Web (video) tutorial (takođe često kao imenica) – često vezano za softver, ali i za različite aktuelne teme iz svakodnevice, najčešće u video-formi, ili u vidu teksta sa slikovnom primerima za svaki korak.
Najčešće sadrži:
- Atraktivnu i aktuelnu temu
- Prikaz rezultata, odmah na početku stranice/videa
- Prikaz radne površine
- Demonstraciju postupka, najčešće metodom korak po korak
- Adekvatan metod revizije koji podstiče i testira razumevanje
- Usmeravanje na dodatne module i slične sadržaje
Podstiče na interakciju jer demonstrira rad u realnom vremenu i često poziva na rešavanje konkretnih zadataka, radi boljeg razumevanja.
Zbog same prirode ovog pristupa, atraktivnih sadržaja, brzih rešenja i jasne demonstracije, ova metoda je izuzetno popularna među studentima, kao i kod široke populacije internet korisnika. Iz tutorijala, koji su na internetu široko rasprostranjeni, možete naučiti sve od kompleksnih programerskih alata do toga kako da postavite kamenu stazu u vašoj bašti. Tu se, naročito kod korisnika koji samostalno uče, prvo pojavljuje problem izbora adekvatnog i kvalitetnog tutorijala iz beskrajne baze ovakvih materijala na internetu, gde je poznavanje osnova materije od ključne važnosti.
Međutim, čak i pri pokušaju stručnog predavača da ovakav pristup uključi u svoju metodiku nastave, primetne se određene mane ovog postupka, na koje treba strogo obratiti pažnju, kako ne bi negativno uticale na formiranje kreativne ličnosti studenta, u najširem smislu, tj sposobnosti rešavanja problemskih situacija. Ipak bi sve prednosti ovog pristupa trebalo maksimalno iskoristiti za poboljšanje nastavnog postupka.
Prednosti interaktivnih računarskih tutorijala
- Atraktivna tematika, motiviše – povezuje sa trendovima i tendencijama, aktuelnim temama
- Bazirani su na praktičnim primerima:- Aktuelan primer iz prakse povezuje gradivo sa praktičnom primenom, ukazuje na svrsishodnost, motiv za učenje
– Prikaz rezultata, pre početka vežbe – takođe motiviše, ohrabruje, uverava u izvodljivost, ističe ishod i cilj
– Detaljan prikaz radne površine i postupka maksimalno pojašnjava proces i znatno olakšava komunikaciju sa korisnicima različitih kategorija i nivoa znanja; motiviše na interakciju - Princip „korak po korak“ – sistematično i logično prezentuje gradivo, lako razumljivo, ohrabruje početnike i nesigurne
Nedostaci interaktivnih računarskih tutorijala:
- Odsustvo analiziranja problema
- Odsustvo traganja za potencijalnim rešenjem i alternativama
- Većina tutorijala čak omogućava korisniku da prati korake intuitivno i automatski, ne razmišljajući o tome šta zapravo radi, tj. ne razvija se kreativno mišljenje – rešavanje problemske situacije, kao ni neke bitne karakteristike značajne za kreativni proces: fleksibilnost, originalnost pristupa i rešenja i inovativnost, samostalnost, odgovornost.
Kako iskoristiti prednosti, a izbeći nedostatke?
- Koristiti ovakav pristup samo povremeno, u adekvatnim prilikama, uz ostale nastavne metode
- Preliminarno poznavanje osnova materije, kako bi student mogao da razume, a ne samo isprati korake i da analizira konkretan primer koji prati i izvuče korisne zaključke, kao i da prepozna kvalitetan tutorijal na internetu
- Ukazivati na raznovrsnost primene konkretnog postupka u različitim situacijama, kao i alternativne pristupe za dobijanje istog ili sličnog rezultata.
- Ne sputavati originalnost i lični izraz insistiranjem da se koraci isprate doslovno i da se do rešenja zadataka dođe isključivo na jedan način. Ohrabrivati korisnike na pronalaženje novih polja primene, kao i ličnog izraza kroz:- povezivanje naučenog sa ostalim gradivom
– samostalno traganje za rešenjem
– eksperiment - Ukazati im na to da je taj tutorijal napravio neko ko je taj kompleksan proces ili naizgled magičan trik izveo pametnim povezivanjem jednostavnih operacija, koje i sami poznaju
- Ohrabriti ih da prave sopstvene tutorijale – mnogo korisnije iskustvo od gledanja tuđih.
Autor: mr Ana Stanković