Studijski program / studijski programi: INFORMACIONE TEHNOLOGIJE, ELEKTRONSKO POSLOVANJE
Vrsta i nivo studija: Strukovne studije prvog nivoa
Naziv predmeta: BAZE PODATAKA
Status predmeta: Obavezan
Broj ESPB: 8

Cilj predmeta

Cilj predmeta Baze podataka je osposobljavanje studenata za primenu tehnika projektovanja šema baza podataka na konceptualnom i implementacionom nivou. Upoznavanje sa osnovnom terminologijom iz oblasti baza podataka i savladavanje tehnika za projektovanje šeme relacione baze podataka. Savladavanje tehnika za projektovanje šeme baze podataka putem ER modela i prevođenje takve šeme u relacioni model. Upoznavanje sa osnovama SQL upitnog jezika.

Ishod predmeta

Studenti će biti osposobljeni da rade u konkretnom SUBP i primenjuju prednosti SUBP nad klasičnom obradom podataka pomoću sistema datoteka. U procesu razvoja informacionog sistema studenti će biti osposobljeni za adekvatnu primenu semantičkih modela podataka, tj. u stanju da kreiraju konceptualni model za različite poslovne domene. Posebno će biti osposobljeni za kreiranje dijagrama PMOV i da stiču veštine modeliranja podataka, polazeći od verbalnog opisa sistema. Izučavanjem relacionog modela podataka studenti će naučiti teorijske osnove za definiciju strukture relacionog modela, kako se pomoću relacione algebre i računa definiše semantika operacija relacionog modela, semantički domen, ograničenja relacionog modela, prevođenje PMOV u relacioni model. Izučavanjem standarnog jezika za relacione baze podtataka – SQL-a, studenti će naučiti da koriste naredbe za definisanje podataka, naredbe za manipulisanje (tj. rukovanje) podacima, naredbe za kontrolne (tj. upravljačke) funkcije u SUBP. Zahvaljujući pomenutim znanjima, studenti će biti osposobljeni da u sledećoj fazi razvoja informacionog sistema kreiraju optimizovani, implementacioni model u željenom relacionom SUBP. Pri ovome, posebno će biti osposobljeni za kreiranje skripta (DDL naredbi) za formiranje šeme baze podataka u SQL Serveru, pri čemu će biti implementirana strukturna i određena vrednosna ograničenja sa nivoa PMOV. Izučavanjem postupka normalizacije relacija, studenti će biti osposobljeni da u praksi primene postupak normalizacije relacija i sintetizuju relacioni konceptualni model. Nad isprojektovanom relacionom bazom podataka studenti će znati da koriste jezik relacionih baza podataka, SQL, kako za postavljanje ad hok upita, tako i u postupku razvoja aplikacija u razvojnim okruženjima četvrte generacije i u objektno orijentisanim programskim jezicima.

Sadržaj predmeta

Teorijska nastava

 

  • Razlika: podaci i informacija
  • Upravljanje podacima
  • Koncept baza podataka
  • Šema i instanca
  • Logička i fizička nezavisnost podataka
  • Modeli podataka
  • Jezici za rad sa bazama podataka
  • Pregled sistema za rad sa bazama podataka
  • Sistemi za upravljanje bazom podataka
  • Komponente i arhitektura sistema za upravljanje bazom podataka
  • Model entiteti–veze
  • Konceptualno modeliranje
  • Dijagram entiteti–veze
  • Specijalne vrste veza
  • Relacioni model
  • Atributi i ključ
  • Uslovi integriteta
  • Transformacija modela entiteti–veze u relacioni model
  • Relacioni upitni jezici
  • Relaciona algebra
  • Relacioni račun torki
  • Relacioni račun domena
  • Apstraktni, fizički, konceptualni i nivo pogleda
  • Normalne forme
  • Fizička struktura baze podataka
  • Hijerarhija memorija, diskovi, paralelni pristup
  • Indeksne strukture
  • Održavanje baze podataka
  • Programi za rad sa bazama podataka
  • Kreiranje formi i tabela
  • Kreiranje upita i generisanje izveštaja
  • SQL upitni jezik
  • Osnovne karakteristike SQL-a
  • Osnovne SQL komande
  • Ugrađivanje SQL naredbi u više programske jezike
  • Naredbe za manipulisanje podacima
  • Naredbe za kontrolne i upravljačke funkcije
  • Formiranje upita

Praktična nastava

  • Vežbe
  • Drugi oblici nastave
  • Studijski istraživački rad
  • Samostalno rešavanje zadataka i problema na primerima koji prate predavanja
  • Rad u računarskoj laboratoriji i vežbanje pređenog gradiva na predavanjima kroz konkretne alate i primere
Pogledajte kompletnu knjigu predmeta za ovaj predmet.