studentski portal Login
Visoka škola za informacione tehnologije, računarski dizajn i savremeno poslovanje
BRZI LINKOVI
BUDITE OBAVEŠTENI

Unesite podatke i svakih 15 dana na Vašu adresu stizaće
ITS studentske novosti

STUDENTI O ITS-u
„Želeo sam da upišem školu čijim ću završetkom steći iskustvo i znanje da odmah započnem svoj posao i da radim. Pre ITS-a sam dve godine studirao na državnom fakultetu i razlika u načinu na koji se studentima pružaju znanja je kardinalno velika. Na ITS-u je studentu pruženo sve, na njemu je samo da uči i u tom slučaju ne postoji ni najmanja mogućnost da ne uspe. Još jednom bih ponovio: ovde stičem znanja koja su stvarno praktična i koja će mi veoma značiti. Ja sebe kroz pet godina vidim kao vlasnika jednog malog do srednjeg uspešnog IT preduzeća.”

Pogledajte ostale utiske studenata>>>
MILOŠ ĐAKOVIĆ, DIPLOMAC


Autor: mr Ana Stanković

Razlike u značenju

Da ne bi bilo zabune na šta se pojam tutorijal u ovom tekstu odnosi, trebalo bi odmah pojasniti poreklo i različita značenja ove reči, koja se već odomaćila u našem jeziku. U tradicionalnoj nastavi ovaj pojam Tutorial – tutorski (pridev) – Tutorial teaching method – podrazumeva individualan pristup, obično sa jednim studentom, ili manjom grupom, gde nastavnik nadzire, usmerava, podstiče rad studenta na nekom konkretnom polju na kom je stručan.




Kasnije se u svakodnevnom govoru najčešće pominje u jednom drugom značenju, gde razlikujemo:

  • Software tutorial – softverski tutorijal (često imenica) – nudi niz uputstava, objašnjenja sa primerima i opcijama za pretraživanje, asistira pri upoznavanju određenog softvera.
  • Web (video) tutorial (takođe često kao imenica) – često vezano za softver, ali i za različite aktuelne teme iz svakodnevice, najčešće u video-formi, ili u vidu teksta sa slikovnom primerima za svaki korak.

Najčešće sadrži:

  • Atraktivnu i aktuelnu temu
  • Prikaz rezultata, odmah na početku stranice/videa
  • Prikaz radne površine
  • Demonstraciju postupka, najčešće metodom korak po korak
  • Adekvatan metod revizije koji podstiče i testira razumevanje
  • Usmeravanje na dodatne module i slične sadržaje

Podstiče na interakciju jer demonstrira rad u realnom vremenu i često poziva na rešavanje konkretnih zadataka, radi boljeg razumevanja.

Zbog same prirode ovog pristupa, atraktivnih sadržaja, brzih rešenja i jasne demonstracije, ova metoda je izuzetno popularna među studentima, kao i kod široke populacije internet korisnika. Iz tutorijala, koji su na internetu široko rasprostranjeni, možete naučiti sve od kompleksnih programerskih alata do toga kako da postavite kamenu stazu u vašoj bašti. Tu se, naročito kod korisnika koji samostalno uče, prvo pojavljuje problem izbora adekvatnog i kvalitetnog tutorijala iz beskrajne baze ovakvih materijala na internetu, gde je poznavanje osnova materije od ključne važnosti.

Međutim, čak i pri pokušaju stručnog predavača da ovakav pristup uključi u svoju metodiku nastave, primetne se određene mane ovog postupka, na koje treba strogo obratiti pažnju, kako ne bi negativno uticale na formiranje kreativne ličnosti studenta, u najširem smislu, tj sposobnosti rešavanja problemskih situacija. Ipak bi sve prednosti ovog pristupa trebalo maksimalno iskoristiti za poboljšanje nastavnog postupka.



Prednosti interaktivnih računarskih tutorijala

  1. Atraktivna tematika, motiviše – povezuje sa trendovima i tendencijama, aktuelnim temama
  2. Bazirani su na praktičnim primerima:
     
    - Aktuelan primer iz prakse povezuje gradivo sa praktičnom primenom, ukazuje na svrsishodnost, motiv za učenje
     - Prikaz rezultata, pre početka vežbe – takođe motiviše, ohrabruje, uverava u izvodljivost, ističe ishod i cilj
     - Detaljan prikaz radne površine i postupka maksimalno pojašnjava proces i znatno olakšava komunikaciju sa korisnicima različitih kategorija i nivoa znanja; motiviše na interakciju


  3. Princip „korak po korak“ – sistematično i logično prezentuje gradivo, lako razumljivo, ohrabruje početnike i nesigurne

Nedostaci interaktivnih računarskih tutorijala:

  1. Odsustvo analiziranja problema
  2. Odsustvo traganja za potencijalnim rešenjem i alternativama
  3. Većina tutorijala čak omogućava korisniku da prati korake intuitivno i automatski, ne razmišljajući o tome šta zapravo radi, tj. ne razvija se kreativno mišljenje – rešavanje problemske situacije, kao ni neke bitne karakteristike značajne za kreativni proces: fleksibilnost, originalnost pristupa i rešenja i inovativnost, samostalnost, odgovornost.


Kako iskoristiti prednosti, a izbeći nedostatke?

  1. Koristiti ovakav pristup samo povremeno, u adekvatnim prilikama, uz ostale nastavne metode
  2. Preliminarno poznavanje osnova materije, kako bi student mogao da razume, a ne samo isprati korake i da analizira konkretan primer koji prati i izvuče korisne zaključke, kao i da prepozna kvalitetan tutorijal na internetu
  3. Ukazivati na raznovrsnost primene konkretnog postupka u različitim situacijama, kao i alternativne pristupe za dobijanje istog ili sličnog rezultata.
  4. Ne sputavati originalnost i lični izraz insistiranjem da se koraci isprate doslovno i da se do rešenja zadataka dođe isključivo na jedan način. Ohrabrivati korisnike na pronalaženje novih polja primene, kao i ličnog izraza kroz:

    - povezivanje naučenog sa ostalim gradivom
    - samostalno traganje za rešenjem
    - eksperiment

  5. Ukazati im na to da je taj tutorijal napravio neko ko je taj kompleksan proces ili naizgled magičan trik izveo pametnim povezivanjem jednostavnih operacija, koje i sami poznaju
  6. Ohrabriti ih da prave sopstvene tutorijale – mnogo korisnije iskustvo od gledanja tuđih.
Objavljeno: 1. oktobar 2015.
  » Prosledite prijatelju

Ostavite komentar ili pitanje

Pravila za ostavljanje komentara: Želimo da razgovor bude opušten. Nemamo nameru da se mešamo u komentarisanje, ali komentari van konteksta posta, neučtivi ili napadni mogu biti obrisani. Molimo Vas da se potpisujete ličnim imenom ili inicijalima, a ne poslovnim nazivom. Uživajte i hvala Vam što doprinosite ovom razgovoru.

Ime (obavezno)

E-mail (neće biti objavljen) (obavezno)

Komentar:

Radi zaštite od spam botova, molimo Vas da unesete rešenje pitanja koje vidite na slici dole(koristite brojeve):