studentski portal Login
Visoka škola za informacione tehnologije, računarski dizajn i savremeno poslovanje
BRZI LINKOVI
BUDITE OBAVEŠTENI

Unesite podatke i svakih 15 dana na Vašu adresu stizaće
ITS studentske novosti

STUDENTI O ITS-u
Petar Gnjidić„Odvek sam želela da se bavim programiranjem, ali i da prenosim svoje znanje drugima. Zbog jasno definisanih predmeta, koji pružaju mnogo praktičnih znanja, i završnih projekata, odlučila sam da upišem ITS. Specifično za školovanje na ITS-u je to što sam, nakon programerskih znanja, stekla i veštine prezentovanja, pa samim tim i poželela da plasiram svoje znanje dalje. Programeri se inače retko odlučuju za drugačije pristupe programskim jezicima od „suvog programiranja”, ali najveća potvrda znanja je kada ste u mogućnosti da svakome objasnite programiranje. Odmah nakon što sam diplomirala 2012. godine, dobila sam ponudu da ostanem kao predavač na ITS-u, što sam rado prihvatila. Trenutno radim kao saradnik u nastavi na više programerskih predmeta na studijskim programima Informacione tehnologije i Elektronsko poslovanje. Angažaovana sam i u zimskim i letnjim školama programiranja, što dovoljno govori o kvalitetu stečenih znanja tokom školovanja.
Pogledajte ostale utiske studenata>>>

VANJA ČONIĆ, DIPLOMAC


Autor: Prof. dr Nebojša Stefanović

TRIZ, akronim za teoriju inovativnog rešavanja problema, jeste metod koji omogućava podsticanje kreativnog rešavanja problema integracije bezbednosti sistema, zasnovan na skupu podataka dobijenih iz baze iskustvenih rešenja i funkcionisanja sličnog sistema. Jedan od osnovnih ciljeva TRIZ metode je uklanjanje protivrečnosti u stvaralačkim rešenjima. Sistem obrazovanja je jedan od najkompleksnijih društvenih sistema opterećen višestrukim protivurečnostima. Protivrečnosti u sistemu obrazovanja su želje roditelja naspram mogućnosti dece, želje nastavnika naspram mogućnosti obrazovne ustanove, i dr., tako da treba predstaviti susret obrazovnih zahteva društva za poboljšanje kvaliteta obrazovanja naspram pisanja novih planova obrazovanja, poboljšanjem tehničkih resursa društva. 


Pre pojave TRIZ metode, rešenje nekog specifičnog problema se tražilo istog trenutka, ispitivanjima i ispravljanjem neminovnih grešaka. U sadašnjim uslovima jasno je da bi takvi, stari modeli u sprezi sa dobrom praksom funkcionisali neefikasno u novim sredinama uz značajno povećanje rizika.

Iz navedenih razloga vlasnici poslovnih sistema se sve češće odlučuju za kupovinu licence aplikacija koje se nude na tržištu. U ovakvim okolnostima inženjerima informatike se otvara mogućnost da administriraju u uvođenju, korišćenju i obuci zaposlenih na tim aplikacijama, što će, najverovatnije, i u budućnosti biti sve izraženije.

Utvrđeno je da naučnoj literaturi nedostaje metoda stvaralaštva novih rešenja i zato TRIZ metoda koristi princip PONOVLJIVOSTI.

TRIZ istraživanje započinje hipotezom da ne postoje univerzalni principi nalaženja kreativnog rešenja za svaki problem zasnovan na bazi inovacija i naprednih tehnologija. TRIZ metod je zasnovan na sledećim principima:

  1. Neko negde već ima rešenje za ovaj ili sličan problem.
  2. Kreativnost se u današnje vreme zasniva u nalaženju rešenja i njegovom prilagođavanju razmatranom problemu.

TRIZ metoda identifikuje fizičke kontradiktornosti koje predstavljaju direktno suprotstavljanje dvema vrednostima za isti parametar koji formuliše obrazovni sistem i tehničke kontradiktornosti koje predstavljaju takve situacije u kojima poboljšanje parametra A vodi pogoršanju parametra B. 

U obrazovnom sistemu nastaju takođe i organizacione kontradiktornosti. Rešavanjem organizacionih kontradiktornosti dolazimo u situaciju da treba da ponovo rešimo fizičke ili tehničke kontradiktornosti. TRIZ metod predlaže da se izbegnu metodi iscrpljivanja upotrebom matrice kontradiktornosti u rešavanju problema tehničkih kontradiktornosti. Pod matricom kontradiktornosti podrazumeva se skup osobina obrazovnog sistema koje, pojedinačno ili u sadejstvu, utiču u kontradiktornosti jedna sa drugom na produktivnost kao konačnu meru efikasnosti obrazovnog sistema. Osnova ove metode je zasnovana na analizi propisa iz oblasti obrazovanja i analizi izveštaja i iskustava tokom ciklusa obrazovanja.

Metodu TRIZ sačinjava pet koraka koje primoravaju korisnika da savlada prisutna psihološka predubeđenja strukturiranim pristupom pomoću divergentnog načina razmišljanja o problemu, što je tipično pri nalaženju ideja u vezi sa tekućim problemom, i to su:

  1. Određivanje i definisanje problema;
  2. Preformulisanje problema u smislu kontradikcija;
  3. Formulisanje tehničkih kontradiktornosti korišćenjem matrice 40 karakteristika;
  4. Potraga za analognim rešenjem iz matrice 40 principa;
  5. Određivanje konačnog kreativnog rešenja.


U nastavku teksta pročitajte kako se TRIZ metoda primenjuje u obrazovanju.

Objavljeno: 18. januar 2016.
  » Prosledite prijatelju

Ostavite komentar ili pitanje

Pravila za ostavljanje komentara: Želimo da razgovor bude opušten. Nemamo nameru da se mešamo u komentarisanje, ali komentari van konteksta posta, neučtivi ili napadni mogu biti obrisani. Molimo Vas da se potpisujete ličnim imenom ili inicijalima, a ne poslovnim nazivom. Uživajte i hvala Vam što doprinosite ovom razgovoru.

Ime (obavezno)

E-mail (neće biti objavljen) (obavezno)

Komentar:

Radi zaštite od spam botova, molimo Vas da unesete rešenje pitanja koje vidite na slici dole(koristite brojeve):