
Nekada su potrebe pojedinca i društva bile skromnije, proizvodnja manjeg obima, a konkurencija slabija. Tada nije bilo teško zadovoljiti zahteve za dobrom vizuelnom komunikacijom kada je reč o plasmanu novih proizvoda, usluga ili promociji nekog događaja. Međutim, savremeni uslovi proizvodnje i veliki porast konkurencije na tržištu doprineli su tome da se grafički dizajn posmatra kao nešto što utiče na celokupnu vrednost proizvoda ili usluge. Velike kompanije su svesne toga, te ulažu dobar deo resursa upravo za angažovanje kvalitetnog stručnog kadra iz ove oblasti.
Vizuelni identitet kao jedan od koraka u kreiranju brenda
Da bi kompanija postala brend, mora da prođe nekoliko ključnih koraka. Jedan od njih je proces kreiranja vizuelnog identiteta. Vizuelni identitet kojim se kompanije predstavljaju znatno utiče na utisak koji o njoj stičemo. To je često prvi kontakt sa potrošačima, te grafički dizajner mora posvetiti mnogo vremena i pažnje istraživanju tržišta i ciljne grupe kako bi kreirao kvalitetan vizuelni identitet. Upravo se istraživanje smatra ključnom fazom u procesu dizajniranja jer je ono osnova za dobijanje adekvatnog rezultata.
Na slici ispod, pored istraživanja, predstavljene su još neke važne faze prilikom dizajniranja. Dešava se da dizajneri početnici podlegnu pritisku klijenata i njihovih nerealnih rokova, pa neke od ovih aktivnosti preskoče ili ih ne urade kako treba. To rezultira nedovoljno kvalitetnim rešenjem, od koga je kasnije nemoguće napraviti dobru vizuelnu komunikaciju, a kamoli brend.
Na osnovu prikupljenih informacija i razvijanjem idejnih rešenja dizajner kreira logo, definiše boje i korporativno pismo i formira knjigu standarda sa jasnim pravilima njihove primene. Kroz te osnovne likovno-grafičke elemente kompanija će vizuelno predstaviti svoju delatnost, proizvod, usluge, ugled, karakter itd. Zato je važno ozbiljno se posvetiti ovom procesu i angažovati profesionalce na tom polju.
„Vizuelni identitet kompanije je zbir svih sredstava koja na likovno-grafički način i drugim vizuelnim sredstvima stvaraju jasnu predstavu o jednoj ustanovi i njenoj delatnosti.”
-Filip Henrion, dizajner
Originalan i adekvatan vizuelni identitet će putem raznih sredstava promovisanja (banerima, plakatima, bilbordima, e-mail promocijama…) obezbediti kvalitetnu komunikaciju sa ciljnom grupom i osigurati kompaniji put ka formiranju brenda. Sada dolazimo do ključnog momenta, a to je razlika između vizuelnog identiteta i brenda.
Vizuelni identitet ≠ brend
Vizuelni identitet i brend nisu sinonimi. Vizuelni identitet je osnovno sredstvo prepoznavanja i prvi element koji izdvaja jedan brend od mase drugih na trzištu. Kao sasvim objektivna forma, vizuelni identitet ne proizvodi emotivni doživljaj kod ciljne grupe. To čini brend. On je taj koji pruža subjektivan osećaj i izaziva emocije kod već definisane grupe potrošača. Na primer, zadovoljni korisnici mobilnog telefona iPhone ostaće verni tom brendu, ne pitajući za cenu, dok će ostali biti više privrženi nekom Android mobilnom telefonu i strpljivo će čekati u redu kada izađe nov model.
Zašto je važno razviti brend?
Cilj brendinga je izdvajanje proizvoda na tržištu od ostalih kako bi se u svesti potrošača kreirala percepcija da ne postoji nijedan proizvod sličan ovom (brendiranom), da je on jedinstven, najbolji i da bi ga trebalo zapamtiti po kvalitetu.
Brendiranje proizvoda je ključ opstanka na tržištu. Danas je detaljno poznavanje i razumevanje psihologije i ljudskih potreba izuzetno bitno kod formiranja brenda. Dobar grafički dizajner mora da ima znanje iz mnogih oblasti, posebno iz psihologije i marketinga. Izgradnja jakih emocionalnih veza sa potrošačima jeste osnovna funkcija brenda. Zato se i kaže da brend nije isto što i vizuelni identitet. On je mnogo više od toga. Identitetom se samo prepoznaje kompanija i njena paleta proizvoda/usluga, a za brend se potrošač vezuje često do te mere da ne želi da kupi drugi proizvod, makar bio i povoljniji sa cenom. Brend je taj koji formira cenu proizvoda.
U tabeli su prikazani najbolji brendovi za 2018. i 2019. godinu, kao i njihova vrednost na tržištu. Primećujemo da prvih devet kompanija stabilno posluju na tržištu i da je kod većine vrednost značajno porasla za godinu dana.
Izvor podataka: Forbes
Postignuti rezultati navedenih kompanija svakako su rezultat mudrih poslovnih odluka. Takođe, kvalitet proizvoda i usluga ovih kompanija igra veliku ulogu u njihovom napredovanju. Ali hajde sada da obratimo pažnju na njihov vizuelni identitet. Na slici ispod su predstavljeni delovi logoa pet brendova iz prethodne tabele. Možete li da ih prepoznate?
Zadatak je bio lak, zar ne? Jasan i jednostavan koncept vizuelnog identiteta znatno je uticao na prepoznatljivost ovih brendova i pored toga što svakodnevno uočavamo oblike i boje njihovih logoa. Grafički dizajneri su uspeli da kroz ovako jednostavne forme naprave originalne i jedinstvene znakove, koji su zapravo simboli ovih kompanija. Doslednom upotrebom standardizovanih likovnih elemenata kroz kampanje i medije ove kompanije osnažile su svoju vizuelnu komunikaciju sa potrošačima i osigurale stabilnu poziciju na tržištu.
Zamislite kada bi se za svaku kampanju koristile druge boje i drugi fontovi za logotip. Potrošači ne bi bili u stanju da prepoznaju brend, tj. kompaniju. U tome leži snaga definisanih standarda za boje, logo i oblike koji se koriste u vizuelnoj komunikaciji.
Može se zaključiti da je kreiranje vizuelnog identiteta, koji je dovoljno jasan i upečatljiv, od izuzetne važnosti za formiranje snažnog i prepoznatljivog brenda. Zbog toga je ulaganje u profesionalnog grafičkog dizajnera investicija koja će se višestruko isplatiti.