Sistemi za upravljanje učenjem (engl. Learning Management Systems – LMS) omogućavaju upravljanje lekcijama, predmetima i katalozima, njihovu distribuciju i objavljivanje, beleženje informacija o korisnicima učenja i upravljanje njima. Nastavnici ih koriste za izradu i integraciju svih vrsta digitalnih materijala, tekstualnih datoteka, video-zapisa, kao i za proveru znanja pomoću testova, kvizova, ukrštenica i igara.
Primeri onlajn-alata za učenje:
„Moodle” (Modular Object Oriented Developmental Learning Environment) predstavlja sistem za upravljanje učenjem otvorenog koda (open-source). Ovaj sistem je kompleksan, nudi brojne opcije i mnoštvo dodataka. Razvijen je korišćenjem PHP jezika, koji obezbeđuje nezavisnost od platforme. „Moodle” je odlična platforma za predavače da organizuju i postavljaju materijale za učenje, kao i da upravljaju njima. Nudi različite opcije organizacije nastave, od postavljanja materijala i zadataka do praćenja individualnih postignuća učenika i studenata.
„Edmodo” je bezbedna i zatvorena društvena mreža, jednostavna za korišćenje prilikom učenja na daljinu. Kao i na svakoj društvenoj mreži, njeni korisnici se udružuju u zajednice i grupe, koje su na „Edmodu” prilagođene predmetima i oblastima svojstvenim obrazovanju. Nastavnici mogu da postavljaju poruke, tekstove, različite datoteke, mogu da kreiraju zadatke i testove i da ocenjuju učenike. Oni u potpunosti kontrolišu radno okruženje i upravljaju njime.
Alati za kreiranje prezentacija i video-materijala
„Prezi” je alat za kreiranje prezentacija. Podržava različite stilove učenja, konstrukciju znanja, ugradnju multimedije, delјenje na mreži, saradnički onlajn-rad i prikaz van mreže. Radni prostor je beskonačno platno po kojem se ređaju tekst, slike, video-prilozi, dokumenti i hiperlinkovi. Veliki stepen zumiranja omogućuje da detalјi ne komplikuju globalni pregled prezentacije. Putanja (scenario) prolaska kroz prezentaciju može da se isprogramira unapred, iz nje se može „iskočiti” i ponovo vratiti na neki kadar.
Alati za pravljenje testova i/ili kviza
„Kahoot!” je jednostavan veb-alat namenjen kreiranju i igranju kvizova i testova. Ovaj interaktivni alat koristi elemente učenja kroz igru. Podstiče takmičarski duh i tako povećava motivaciju kod učenika i studenata. Velika prednost platforme „Kahoot!” jeste njen vizuelni izgled, što je čini veoma privlačnom. Postoje tri vrste „Kahoot!” upitnika koje možemo da kreiramo:
1. Kviz (Quiz) – ima neograničeni broj pitanja sa tačnim/netačnim odgovorom;
2. Diskusija (Discussion) – jedno pitanje, gde tražimo mišlјenje učenika/studenta;
3. Anketa (Survey) – neograničeni broj pitanja, gde takođe tražimo mišlјenje učenika/studenta.
Kreativnim korišćenjem informaciono-komunikacionih tehnologija nastavnici motivišu učenike i studente da istražuju i stiču nova znanja, stvarajući ličnosti koje rade na razvoju informatičkih nauka. Korišćenjem informaciono-komunikacionih tehnologija društvo se počelo nazivati društvom znanja, a zbog njega se metode učenja ubrzano menjaju. IKT je postao temelj celoživotnog učenja.
Autor: dr Dragana Sajfert