
ChatGPT je veštačka inteligencija koja je stvorena kako bi ljudima pomogla u različitim oblastima života. To je programski alat koji koristi tehnologiju „dubokog učenja” (engl. deep learning) kako bi mogao da generiše tekstualne odgovore na postavljena pitanja.
ChatGPT je nastao 2020. godine kao deo projekta „OpenAI”, čiji je cilj bio da se stvori veštačka inteligencija koja će moći da odgovori na pitanja ljudi na prirodan i intuitivan način. Zbog toga je korišćena tehnologija koja se zasniva na neuralnim mrežama, što omogućava da ChatGPT bude sve bolji i precizniji u svojoj upotrebi.
Ovaj alat funkcioniše tako što najpre analizira postavljeno pitanje, a potom koristi svoju bazu podataka kako bi generisao odgovor. ChatGPT se može obučavati na velikom broju tekstualnih datoteka kako bi se povećala njegova sposobnost razumevanja ljudskog jezika i odgovaranja na pitanja na različite načine.
ChatGPT je namenjen svima koji traže odgovore na neka pitanja ili imaju potrebu za „razgovorom” s veštačkom inteligencijom. Njegova primena je široka – može se koristiti u medicini, obrazovanju, finansijama, marketingu i brojnim drugim oblastima. Dakle, korisnici mogu da koriste ovaj alat kako bi dobili informacije o nekoj temi ili kako bi poboljšali svoje veštine komunikacije sa veštačkom inteligencijom.
ChatGPT ima veliki potencijal za primenu u školi i obrazovanju. Na primer, učenicima može koristiti kao pomoćni alat pri rešavanju zadataka ili im može poslužiti za objašnjavanje nekih složenih pojmova na način koji će oni lakši razumeti. Takođe, ChatGPT može biti od koristi učenicima koji uče strane jezike, jer mogu da vežbaju svoje veštine konverzacije s veštačkom inteligencijom.
Međutim, preporuka je da se ChatGPT koristi kao dodatni alat u nastavi, a ne kao zamena za nastavnika ili učitelja. Veštačka inteligencija može pružiti informacije i odgovore, ali ne može pružiti emocionalnu podršku ili motivaciju – to mogu samo nastavnici ljudi. Takođe, preporučljivo je da se ChatGPT koristi pod nadzorom nastavnika kako bi se osiguralo da su informacije i odgovori koje učenici dobijaju tačni i relevantni.
Dalji planovi za razvoj ChatGPT-ja uključuju unapređivanje njegovih sposobnosti da prepozna kontekstualne informacije kako bi dao još preciznije i adekvatnije odgovore. Takođe, planirano je da se proširi baza podataka kako bi ChatGPT bio sve sposobniji da prepozna različite vrste pitanja i adekvatno odgovori na njih.
Jedna interesantna informacija za kraj: ovaj tekst (čak i naslov) sastavio je upravo ChatGPT. Editovanje teksta autor je sveo na izmenu svega 2–3 rečenice, zbog formulacije i konteksta.
Autor je postavio sledeći zahtev: „Potreban mi je blog o ChatGPT-ju. Tekst treba da bude na srpskom, da ima 4–5 pasusa i da odgovori na sledeća pitanja: šta je ChatGPT, kada je nastao i sa kojim ciljem, kako funkcioniše, kome je namenjen, kakvi su dalji planovi za njegov razvoj itd. Tekst treba da bude informativnog karaktera (ne previše formalan).”
Nakon dobijenog glavnog dela teksta, zatraženo je da se napiše „nekoliko rečenica o tome kako se ChatGPT može koristiti u školi i da li ga je preporučljivo uvoditi u nastavu”. U trećem zahtevu tražen je predlog naslova.
Da li ste i vi koristili ChatGPT do sada? Da li vas raduje ili ipak plaši sposobnost veštačke inteligencije da na ovako „razumnom” nivou komunicira sa ljudima? Smatrate li da se možemo osloniti na nju kada nam je potrebna neka informacija ili radi obavljanja nekog zadatka? Odgovor na ovo pitanje saznaćemo u bliskoj budućnosti. Nama ostaje da se prilagođavamo promenama i inovacijama, te da ih koristimo na najefikasniji mogući način.