Iako u poslednje vreme praksa pokazuje da nije tako, navikli smo na pravilo da u prirodnim i tehničkim naukama uglavnom dominiraju muškarci, dok su društveno-jezičke nauke, medicina, farmacija, biologija nauke „rezervisane” za osobe ženskog pola.

Ako analiziramo samo statistiku, doći ćemo do zaključka da muškarci dominiraju u tehničkim naukama. Međutim, kako skorašnja istraživanja pokazuju, sve je veći broj osoba ženskog pola koje odlučuju da se oprobaju u ovim zanimanjima.

Danas, sve više žena odlučuje da gradi karijeru u IT sektoru, i sve je više onih koje na tim pozicijama uspevaju i zauzimaju ključne, rukovodeće pozicije u kompanijama, što nedvosmisleno dokazuje da tehnički svet nije rezervisan samo za muškarce.

Ova pojava nije začuđujuća, naprotiv.

Zašto su IT zanimanja sve zanimljivija ženama

Za razliku od ostalih tehničkih nauka (sfera građevine, mašinstva ili elektotehnike), u kojima većinu čine muškarci, između ostalog, zbog prirode posla koji podrazumeva rad u okruženju nedovoljno prikladnom i primamljivom za osobe ženskog pola (konstrukcije, industrija, mašine, elektrane…), IT inženjerstvo je prva zaista privlačna disciplina kako za jedan, tako i za drugi pol.

Posao u IT oblasti nije fizički zahtevan, obavlja se uvek u dobrim uslovima, zahteva kreativnost, maštu i intuiciju, omogućava uspeh u karijeri i odličnu zaradu, a može se vrlo efektivno kombinovati sa znanjima iz drugih oblasti, što znači da spada u najsvestranije poslove.

Sve ovo, naravno, utiče da, u odnosu na prethodne godine, broj žena u IT sektoru vrtoglavo raste, pogotovo u oblasti e-uprave i elektronskog poslovanja. Takođe, upravljanje IT projektima više nije posao za koji se opredeljuju samo muškarci.

Predrasude da žene nisu stvorene za ovu nauku i dalje vladaju, ali one, činjenica je, drže neka ključna mesta u najboljim svetskim korporacijama, što dokazuje da počeci programiranja sa pionirkom informatike Ejdom Bajron nisu slučajni.

I zaista, istraživanja pokazuju da se u poslednje vreme, pogotovo ove i prethodne godine, mnogo više ženskih osoba opredeljuje za školovanje u IT sektoru.

Godine 2008, od ukupnog broja upisanih studenata, samo 6.4% su bile devojke, što je mnogo manje u odnosu na ono što je usledilo narednh godina. Brojevi u procentima se kreću uzlaznom putanjom, da bi danas, na primer, na smeru Organizacione nauke bilo čak 30.76% devojaka.

Nema razloga da oblast koja je danas najprofitabilnija i koja najsigurnije obećava uspeh u karijeri i visoku zaradu ne bude dostupna pripadnicama ženskog pola. Sklonost ka nauci nema nikave veze sa polom i ispoljava se u ranom detinjstvu, a ne rođenjem. Dakle, nema razloga da u ovom zanimanju prednjače muškarci.

Primeri najuspešnijih žena na svetu to potvrđuju:

Sheryl Sandberg – Posle četiri godine rada kao COO (Chief operations officer) u kompaniji Facebook primljena je u odbor direktora za onlajn društvene mreže.

Indra Nooyi – CEO kompanije PepsiCO koja je uspela da prošle godine ostvari prihode u kompaniji od čak 66 milijardi dolara.

Irene Rosenfeld – CEO kompanije Kraft rukovodila je velikim procesom razdvajanja u konditorskoj industriji, što je dovelo do stvaranja dve nove kompanije.

Virginia Rometty – pravi “veteran” kompanije IBM u kojoj je provela 30 godina svog života, da bi pretprošle godine postala CEO kompanije. Danas ova kompanija ostvaruje prihode od 100 milijardi dolara godišnje.

Marissa Mayer – žena koja je bila na čelu kompanija Google i Yahoo, kreatorka nekih od najvrednijih servisa ovih kompanija i inspiracija poslovnim ženama širom sveta.

Anne Sweeney – kopredsedavajuća kompanije Disney Media Networks i predsednica Disney – ABC Television Group, koja obuhvata preko 600 miliona gledalaca u 169 zemalja sveta.

Susan Wojcicki – viša podpredsednica Googla, koja stoji iza najpoznatijih kompanijskih brendova kao što su AdWords i AdSense, Analytics i DoubleClick i odgovorna je za prihod kompanije od 37,9 milijardi u 2011.  godini.

Diane Von Furstenberg – predsednica je Društva modnih kreatora Amerike (CFDA), koje danas okuplja 350 vrhunskih dizajnera.

Sheri McCoy – bivša direktorka kompanije Johnson & Johnson, a danas CEO kompanije Avon.

Mary Barra – najmoćnija žena u General Motorsu, koja je najveća autokompanija na svetu. Ona nadgleda rad 36.000 ljudi i upravlja dizajnom, proizvodnjom i kvalitetom više od 11 svetskih automobilskih brendova.

Laura Lang – u januaru prošle godine je postala direktorka kompanije Time Inc. i uspela da do juna iste godine sklopi posao sa Apple-om za distribuiranje pretplata na 20 Time-ovih magazina putem iPad uređaja.