Autor: Aleksandra Vrbica
Da bi vaše usluge na najbrži i najlakši način našle put do onih kojima su i namenjene, važno je da naučite da ih prezentujete na najbolji mogući način.

Prvo i osnovno pravilo je da nikako i nikada svoje klijente ne zamarate opširnim i suvišnim informacijama.
Vaši klijenti zauzeti su koliko i vi, i oni imaju ciljeve u svojim poslovima i neće želeti da gube vreme na detalje koji ih se ne tiču.
Umesto opširnih priča koje, u stvari, nikoga ne zanimaju, koncentrišite se na upotrebu i pokazivanje svog znanja kako bi vaši klijenti mogli, bez ulaganja preteranih napora, da shvate koji su vaši planovi za njihov projekat i da donesu za vas pozitivnu odluku.
1. Neka vaše usluge budu konkretno i precizno predstavljene
Veoma česta greška freelancera jeste bavljenje „svime po malo”, a u stvari ničim konkretno. Čak iako to, zapravo, nije tačno, oni će zadržati ovaj „imidž” kako bi sebe predstavili u što boljem svetlu. Međutim, pitanje je da li vas ovakvo predstavljanje klijentima pokazuje u najboljem svetlu.
Uvek budite izričiti oko toga šta nudite. Kada bi vas potencijalni klijent pitao koje IT usluge nudite, da li biste odgovorili nešto neodređeno, poput: „Od svega po malo, sve i svašta”? Ukoliko je Vaš odgovor potvrdan, trebalo bi da prestanete sa tim što pre, pošto tako klijentima nećete ulivati poverenje u svoje sposobnosti i sigurno vas neće doživeti kao profesionalca, nego kao osobu koja se bavi svime i svačime, a u stvari ni na jednom polju nije dovoljno stručna da bi sebe s punim pravom okarakterisala kao stručnjaka.
Niko ne želi usluge dizajnera ili programera koji radi „od svega po malo”. Klijenti žele usluge od strane stručnjaka koji je savršen za njihove potrebe.
Suština je da budite izuzetno precizni oko vrsta usluga koje nudite, i kvalitetni klijenti će biti daleko više zainteresovani za njih.
Međutim, kada klijent prihvati ponudu – tek tada treba biti detaljan. Nemojte pretpostavljati da oni znaju čime se sve bavite i kakvo dizajnersko ili programersko rešenje imate za njih. Treba im sve objasniti, čak i više puta, ukoliko to žele. Višak informacija je blagoslov, a ne prokletstvo.
2. Budite „mozak operacije”
Učinite svojim klijentima uslugu i mislite u njihovo ime. Voleće vas zbog toga. Postoji razlog zašto su Apple proizvodi toliko voljeni i traženi i zašto se o njima stalno govori od strane dizajnerskih stručnjaka. I to nije samo zato što su atraktivnog izgleda – prava lepota leži u jednostavnosti njihove upotrebe. Ako primoravate nekoga da radi ili troši svoje dragocene mentalne resurse na nepotrebne stvari, rizikujete da klijenti izgube volju za projektom, čak i da odustanu od vaših usluga.
Mnogi IT-evci pretpostavljaju da njihovi potencijalni klijenti traže nekoga ko im može napraviti veb sajt, logo ili izgraditi identitet brenda. To, zapravo, nije u potpunosti tačno. Klijenti, u stvari, traže nekoga ko će misliti umesto njih i ko će im rešiti problem za koji uopšte ne znaju da ga imaju.
Klijenti žele saradnika koji im može podići biznis na viši nivo. Kvalitetni klijenti ne žele da budu prepoznati kao obična advokatska kancelarija, stomatološka ordinacija, kao što ni vi ne želite da budete poznati tek kao još jedan običan dizajner ili programer.
Vaši klijenti žele da rade sa stručnjakom koji će razumeti njihove potrebe za vodećom pozicijom na tržištu, jer je to ono što i vi sami želite.
3. Pokažite razumevanje za svoje klijente i njihove ideje
Klijente možete preokrenuti u sopstvene fanove. Ljudi koji osećaju da ih razumete biće zadovoljni i uzbuđeni zbog saradnje sa Vama, i neće se libiti da vas preporučuju svojim kolegama i prijateljima.
Slušajte aktivno, obraćajte pažnju na detalje, objašnjavajte sve dok u potpunosti bude jasno, poštujte njihove ideje, a – ako smatrate da nisu dovoljno kvalitetne i inspirativne – na suptilan način predložite bolje.