Većini od nas koji se kao profesionalci bavimo vizuelnim poznato je da čovek preko 80% informacija prima putem čula vida – vizuelnom percepcijom. Mi takođe znamo da u edukaciji učenici i studenti najviše pamte kada im se uz pomoć slika vizuelizuje sadržaj predavanja.
To znači da se učenje više ne može bazirati samo na rečima ili tekstu, već sve više uz pomoć naprednih tehnologija, oslanjajući se na novi jezik – digitalne slike i uz pomoć zvuka – multimedijalno.
To što smo mi sve više okruženi slikama i simbolima – ikonama, za sobom povlači posledice koje zbog brzog razvoja kompjuterskih tehnologija i brzine kojom se slike danas kreiraju i obrađuju, čini nas bukvalno nepismenim jer su reč – verbalni jezik i pisani tekst koji su nekada bili dominantni, danas potpuno potisnuti u odnosu na vizuelno.
Mi tako obrađene poruke dobijamo u velikom broju i takvom brzinom da nismo u stanju ni da ih pročitamo a kamoli da ih selektujemo jer je za nas taj vizuelni jezik uglavnom nerazumljiv i u nemogućnosti smo da ih protumačimo, pa tako postajemo isključivo prijemnici neobrađenih informacija. U edukaciji su naročito te posledice vidljive, pa je naša obaveza da generacije koje dolaze edukujemo i stvorimo obrazovane i vizuelno pismene profesionalce koji će biti spremni i naoružani znanjem za sve brže tehnološke promene koje dolaze u novom veku.
Mi danas živimo u okruženju koje je visokorazvijeni vizuelni svet, koji sa nama komunicira multimedijalno i vizuelno putem televizije, Web sajtova, digitalnih slika, i ostalih vizuelnih medija koji se ubrzano razvijaju i skoro da ih je nemoguće pratiti, a kamoli predviđati šta će se sve dešavati u bližoj budućnosti.
U komunikacijskom smislu vizuelna pismenost je u stvari sposobnost percepcije uz integrisanje ostalih čula, sposobnost za razumevanje slikovnih poruka, interpretacije i generisanja slika, pomoću koje mi predstavljamo – dizajniramo svoje ideje i koncepte. U praksi pomoću ovakve sposobnosti mi formiramo ono što je najvažnije, a to je mišljenje ili sud o nekome ili nečemu, što dalje doprinosi daleko većoj radnoj i kreativnoj sposobnosti svakog od nas pojedinačno.
Vizuelna pismenost je dakle sposobnost razumevanja i mišljenja koje pojedinac razvija gledanjem, u komunikacijskom smislu vizuelna pismenost je mogućnost interpretacije i generisanja slika koje mi uz pomoć kreativnih ideja i koncepta stvaramo.
Noviju definiciju termina vizuelne pismenosti i vizuelnih medija možda najbolje definiše Džon Sili Braun:
„Ako se ne možete nositi sa jezikom sa ekrana, niste pismeni … Danas postoji nova vrsta digitalne podele, koja razdvaja fakultete od studenata. Fakultet se nalazi u jučerašnjem analognom svetu, a nasuprot se nalaze studenti koji dolaze iz jasno definisanog digitalnog sveta, kao i superbrze produkcije slika.“
Slike mogu i jesu vrlo moćan faktor u ljudskoj kolektivnoj i vizuelnoj svesti. Vizuelna pismenost uključuje i kritičko mišljenje u osmišljavanje rešenja, koja se mogu koristiti na svim poljima i u svim fazama učenja. Nabrojaću samo neke implikacije tog učenja i vizuelne pismenosti:
- razvijanje kritičkog mišljenja u odnosu na vizuelne informacije,
- poboljšavanje verbalne i pismene komunikacije, kao i rečnika, kako bi se stvorila mogućnost da se piše i priča o slikama (analiza slike),
- integrisanje vizuelne pismenosti sa svim poljima učenja,
- poboljšavanje kreativnosti.
U edukaciji to znači da će posledice ukoliko ovaj problem u obrazovanju zanemarimo biti takve da ćemo imati „vizuelno“ nepismene generacije, generacije koje se bave isključivo reprodukovanjem tuđih ideja, neinventivne i nekreativne profesionalce i ličnosti, čije će znanje računarskih programa i korišćenje alata za dizajniranje biti kao kod nepismenih zanatlija, kojima će moći sa lakoćom da se manipuliše.
Zato mi na ITS-u, studijskom programu multimedija na svim predmetima koji se bave vizuelnim problemima insistiramo na učenju vizuelnog jezika kako bismo premostili taj jaz koji postoji u edukaciji kod nas, i tako naše studente u kroz vizuelno opismenjavanje pripremamo za novi vek.
Studenti se kao pripadnici nove generacije svakodnevno susreću s vizuelnim jezikom koristeći računare i mobilne telefone novijih generacija, i odlično ga razumeju. Na ovakav pristup u učenju i odlično reaguju, pa mi za krajnji ishod učenja imamo odlične povratne rezultate u toku studija, i razvijamo kod njih takve sposobnosti kroz realne simulacije i praktičan rad, na čemu u toku školovanja insistiramo.