
Postavljanje ciljeva je zapravo osnov svakog uspeha, i velikog i malog. Zato se veliki broj naučnika i istraživača bavi upravo ovim pitanjem. Mnogobrojna istraživanja su dokazala da ljudi koji su uspešni i na boljim pozicijama u kompanijama imaju jasno definisane ciljeve. Isto tako istraživanje je pokazalo da ljudi koji imaju nekakav cilj koji nije jasno definisan takođe imaju bolje rezultate od onih ljudi koji ga uopšte nemaju. Isto se pokazalo i sa kompanijama. Rezultati onih koje imaju ciljeve višestruko su bolji i one ostvaruju veće profite.
Većina ljudi mašta o tome da postanu slavni i bogati, da zadobiju poštovanje i divljenje drugih. Da bi mašta postala stvarnost, potrebno je da odredimo precizne, merljive ciljeve, koje treba da dosegnemo u realnom roku. Isto ovo važi i za organizacije.
Da li ste ostvarili neki svoj cilj u životu? Da li tačno znate šta želite i šta ne želite? Da li ispunjavate svoje ciljeve ili ispunjavate ciljeve drugih ljudi? Kada postavimo jasan i privlačan cilj, dajemo instrukciju svom mozgu gde da ide i šta da radi. Važno je napraviti razliku između želje, rezultata i cilja.
ŽELJE: „Želim da budem glumac… prestanem da pušim… imam partnera…” – ovo su tzv. „pedagoške” želje. Zapravo, nismo spremni da napravimo promenu.
REZULTATI: „Trebalo bi da se oženim… živim samostalno… osnujem porodicu… imam decu…” – to su neki zadaci za koje se očekuje da ih uradimo radi nekog očekivanog rezultata i to je opterećujuće.
CILJ JE: KRAJNJA DESTINACIJA PREMA KOJOJ SU USMERENE NAŠE AKTIVNOSTI I KOJU ŽELIMO DOSTIĆI.
Što ste tačniji i sigurniji u definisanju svojih ciljeva, veća je verovatnoća da dobijete ono što želite.
Zato je važno da znamo šta želimo i imamo jasan cilj u svakoj situaciji; da budemo uvek pripravni, sa otvorenim čulima kako bismo mogli da pratimo šta ostvarujemo. I, na kraju, potrebno je da budemo fleksibilni kako bismo menjali ono što radimo dok ne ostvarimo ciljeve.
Postoje mnoge metodologije i pravila u postavljanju ciljeva. Ovde su data neka pravila kojih se treba pridržavati da biste imali najviše izgleda za uspeh.
I pravilo: Cilj koji želite da ostvarite mora biti nešto što iskreno želite, a ne nešto što zvuči zanimljivo. Ako radite nešto što vam se ne sviđa, nikad nećete dati najbolje od sebe jer to ne možete u potpunosti da osetite. Kada postavljate ciljeve, vodite računa da oni budu u saglasnosti sa vašim željama, prirodom, interesovanjima i vrednostima jer ćete se u suprotnom brzo razočarati.
II pravilo: Cilj ne sme biti u suprotnosti sa vašim drugim ciljevima. Ne možete u isto vreme krenuti u dva suprotna pravca. Logično? Suprotan napor poništava svaki vaš cilj. Ciljevi se u tom slučaju bore između sebe. Tako samo gubimo energiju.
III pravilo: Ciljeve definišite i zapišite u pozitivnom/afirmativnom tonu. Razmislite o tome koliko bi jedan atletičar ulagao snage, truda i vremena kada bi postavio cilj: „Ne želim da budem zadnji”, a koliko kada postavi cilj da bude prvi.
IV pravilo: Razradite ciljeve do najsitnijih detalja. Na primer, ako želite uspeh u poslu, onda definišite konkretno šta taj uspeh znači. Koliko želite da zarađujete mesečno, kakav odnos želite da imate sa kolegama, koja je pozicija koju želite da imate… Detalji takođe znače i preciziranje vremena kada ćete ostvariti to što želite. Ukoliko ne postavite rok, ciljevi se rasplinjuju i gubi se motivacija za njihovo ostvarenje.
V pravilo: Cilj treba da bude dovoljno izazovan. Kada postavite neki mali cilj, cilj koji ne zahteva trud, nećete osetiti napetost i snagu koju stvarate prilikom njegovog izvršenja, jer će on biti deo vaše svakodnevne rutine. Cilj mora biti dovoljno veliki da vas pokreće i budi entuzijazam i strast za ostvarenjem. Sa druge strane, cilj ne sme da bude prevelik ni preambiciozan kako se ne biste slomili i odustali od svega.
VI pravilo: Zapišite svoje ciljeve. Sve ono što je zapisano ima mnogo veću težinu nego ono što je rečeno. Probajte. Zapištite prema gore navedenim pravilima 10 ciljeva koje želite da ostvarite u sledećoj godini. Kada na kraju godine pogledate rezultate, verujem da ćete se prijatno iznenaditi.