
Od njihovog pronalaska pa sve do danas roboti nisu prestajali da nas fasciniraju svojim sposobnostima. Da li će roboti u budućnosti zameniti nastavnike ili je možda vreme da ih prihvatimo kao svoje pomoćnike i pružimo im šansu da nam pomognu u nastavi?
Napredak digitalne tehnologije utiče na obrazovanje, pa škole moraju naći način da integrišu tehnologiju u obrazovni proces kako bi učenicima pružile što kvalitetniju nastavu.
Upotreba obrazovne robotike za sada nije detaljno proučena, ali se koristi kao sredstvo u raznim disciplinama (Benčak, 2021). Istraživanje fokusirano na učenje engleskog jezika u školama pomoću robota, sprovedeno u Iranu, predstavlja nam novi pristup usvajanju vokabulara.
Naime, zapisivanje novih reči u svesku ili učenje iz rečnika omogućava da se reči zadrže samo u kratkoročnoj memoriji učenika. Kako bi u potpunosti usvojili nove reči, potrebno je da ih koriste u komunikaciji. Da bismo bili sigurni da su učenici savladali nov vokabular, moramo koristiti nove metode u nastavi.
Upravo roboti mogu biti idealno nastavno sredstvo za učenje novih reči, i to zbog:
- sposobnosti ponavljanja reči mnogo puta;
- ljudskog izgleda, kojim motivišu učenike i smanjuju im osećaj anksioznosti, što je bitno za proces učenja;
- veštačke inteligencije, pomoću koje efikasno komuniciraju sa učenicima;
- senzora koji im obezbeđuju svest o okolini i osećaj za nju (senzori svetlosti/kamere – oči; senzori dodira i pritiska – ruke; hemijski senzori – nos; sonar senzori – uši);
- sposobnosti interakcije sa učenicima prilikom koje robot može zameniti izvornog govornika;
- sposobnosti kretanja i korišćenja gestova, koji efikasno utiču na proces učenja.
Šta je RALL
S obzirom na to da su stilovi učenja urođeni i da određene metode jednom učeniku mogu biti od koristi, a drugom ne, rešenje je u kombinovanju nastavnih metoda. RALL (Robot Assisted Language Learning), odnosno robot kao pomoć u izvođenju nastave, zbog svih gorenavedenih osobina ističe se kao jedno od najinovativnijih rešenja, koje daje odlične rezultate (Meghdari i Alemi, 2017).
Nastavniku često nedostaje vremena da prikaže što više primera upotrebe novih reči u kontekstu i u takvoj situaciji robot mu omogućava podučavanje reči kroz niz različitih aktivnosti. Naime, zahvaljujući audio-opcijama, robot može predstaviti svaku reč uz opis i izgovor. Takođe, robot pruža brojne mogućnosti za kreiranje različitih kvizova za testiranje znanja reči. Već smo istakli da je interakcija bitna za usvajanje novih pojmova, te robot kroz glasovne komande započinje diskusiju sa učenicima. Vizuelni metod unapređen je kroz različite video-klipove i slike koje robot emituje. Uz RALL poređenje konteksta upotrebe reči u srpskom i engleskom jeziku, kao i njihovo povezivanje, postaje mnogo jednostavnije.
Učenje engleskog jezika uz pomoć robota dokazano utiče na povećanje pažnje učenika – reči se usvajaju u dugoročnoj memoriji i ostaju zapamćene.
Robot Pepper, prepoznat kao jedan od potencijalnih robota koji bi mogli učestvovati u nastavi, stigao je u Srbiju, i to u LINKgroup edukativne ustanove. Pepper je humanoidni robot koji svoje ponašanje prilagođava raspoloženju sagovornika. Komunicira glasom i pokretima i vrlo je simpatičan zbog svoje spontanosti.
Nema sumnje da će se roboti useliti u učionice, ali oni nemaju zadatak da zamene nastavnike – naprotiv, tu su da im omoguće lakši, efikasniji i zanimljiviji rad. U nastavku pogledajte kako izgleda Pepper u ulozi asistenta nastavnika i kako su ga učenici prihvatili.
Autor: msr Tamara Precepa
Literatura
Meghdari, Ali & Alemi, Minoo & Ghaazisaidi, M. & Taheri, Alireza & Karimian, Arman & Vakili, M.. (2021). Applying Robots as Teaching Assistant in EFL Classes at Iranian Middle-Schools. International Journal of Systems Applications, Engineering & Development. 15. 165-171. 10.46300/91015.2021.15.24.
Benčak, N. (2021). Robotika u obrazovanju (diplomski rad). Preuzeto sa https://urn.nsk.hr/urn:nbn:hr:147:698910.