
U osnovi svake industrijske revolucije nalazi se inovacija. I dok je kod prve industrijske revolucije to bila parna mašina, kod druge serijska proizvodnja, kod treće optimizacija poslovnih procesa primenom kompjutera, za četvrtu je karakteristična optimizacija poslovnih procesa kroz primenu internet inteligentnih rešenja. Uspešna implementacija ovog rešenja vodi ka povećanju efikasnosti i produktivnosti, sa jedne strane, i smanjenju troškova, sa druge. Prema PricewaterhouseCoopers (PwC), kompanije koje uspešno digitalizuju svoje ključne poslovne procese mogu da očekuju smanjenje troškova poslovanja za oko 16% u periodu od pet godina.
Pod pojmom industrija 4.0 se, pre svega, podrazumeva primena internet inteligentnih rešenja koja treba da omoguće praćenje poslovnih procesa i donošenje poslovnih odluka u realnom vremenu. Ovo se postiže ugradnjom inteligentnih senzora koji u realnom vremenu registruju i šalju podatke u vezi sa funkcionisanjem uređaja čiji rad prate, potom njihovo skladištenje na Cloud i primenu Big Data analitike nad tim podacima, a sve sa krajnjim ciljem smanjenja vremena zastoja i povećanja profita.
Smanjenje vremena zastoja i povećanje profita mogući su kroz permanentnu analizu poslovnih procesa čiji je cilj pronalaženje uskih grla, njihova eliminacija, odnosno optimizacija celog poslovnog procesa.
U industrijskom okruženju 4.0 analiza poslovnih procesa temelji se na rezultatima analize podataka (Big Data analitika) prikupljenim sa senzora koji daju uvid u performanse sistema čiji se rad prati. Big Data analitika koristi algoritme mašinskog učenja sa ciljem pronalaženja obrazaca u ponašanju datog sistema u različitim radnim uslovima. Na taj način moguće je optimizovati poslovne korake ili rad datog sistema. Što je još važnije, Big Data analitika može preduprediti velike zastoje sistema ili njegove havarije, odnosno može ukazati na problem u radu pojedinih sklopova datog sistema na samom početku. To doprinosi bržem otklanjanju kvara i vraćanju celog sistema u operativnu funkciju uz minimalne troškove.
Industrija 4.0 sa sobom donosi i potrebu za redizajnom poslovnog modela datog poslovnog sistema. Prema Statista, do 2025. broj internet inteligentnih uređaja dostići će cifru od 75 milijardi, što će uticati na poslovne modele poslovnih sistema. Procenjuje se da će postojeći poslovni modeli biti zamenjeni novim modelom pod nazivom: Consumer- to- Factory (C2F). Ovaj poslovni model postavlja krajnjeg korisnika u centar, prilagođavajući svoju proizvodnju i dinamiku isporuke robe zahtevima krajnjih korisnika. Veliku ulogu u primeni ovog modela igra implementacija virtuelne realnosti, koja krajnjim korisnicima omogućava da kreiraju 3D prikaz izabranog proizvoda i sagledaju njegovu upotrebljivost pre kupovine.